چاقی چیست؟ قسمت دوم

درمان چاقی:

پروتکل درمان چاقی به گونه ایست که افراد با شاخص توده بدنی 25 تا 26.9 از طریق رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی قابل معالجه هستند و در افراد با شاخص توده بدنی 27 تا 29.9 در صورت دارا بودن بیماری دیگری، علاوه بر موارد درمانی ذکر شده، دارو درمانی نیز اضافه می شود. افراد دارای شاخص توده بدنی 30 تا 34.9 از طریق دارو درمانی، رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی تحت معالجه قرار می گیرند و در افراد دارای شاخص توده بدنی 35 تا 40 در صورت دارا بودن بیماری دیگر، علاوه بر موارد درمانی ذکر شده، جراحی نیز اضافه می شود. افراد چاق با شاخص توده بدنی بیشتر از 40 به شیوه های جراحی، دارو درمانی، رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی تحت معالجه قرار می گیرند.

شیوه های نوین درمان چاقی، به دو گروه تقسیم بندی می شود: 1. رفتاری 2. غیر رفتاری

  1. رفتاری: در درمان های رفتاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف: ورزش: توصیه ی سازمان بهداشت جهانی روزانه نیم ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط در پنج روز هفته می باشد که باعث افزایش متابولیسم پایه،افزایش چربی سوزی،افزایش نسبت توده بدون چربی به توده چربی بدن می شود.

ب: گفت و گوهای انگیزشی: میزان اثر در چند ماه اول زیاد می شود اما با گذشت زمان میزان اثر کاهش می یابد.

ج: مداخلات مبتنی بر کامپیوتر: رژیم های انلاین،اطلاعات فضاهای مجازی،توصیه های اینترنتی

د: رژیم درمانی: در یک دوره 3 ساله پس از رژیم غذایی وزن از دست داده شده باز می گردد،مگر با رژیم حفظ وزن و تحت نظر متخصصین تغذیه از این رخداد جلوگیری شود.

چ: رژیم درمانی + ورزش

  1. غیر رفتاری: در درمان های غیر رفتاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف: دارو درمانی: شامل داروهای صناعی، داروهای گیاهی و مکمل ها می شود.

ب: روش های تهاجمی: شامل جراحی، روش های اندوسکوپیک، لیپوساکشن، لیپوماتیک، مزوتراپی و طب سوزنی می باشد.

ج: روش های غیرتهاجمی یا لیپوماساژ (دستگاه های لاغری): شامل امواج رادیوفرکوئنسی، اولتراسوند، امواج اکوستیک، درمان با لیزر کم توان، کرایو لیپولیز و دستگاه های لاغری با شیوه مکانیکی می باشد.

متخصصین تغدیه و رژیم درمانی برای درمان چاقی هم در حوزه درمان های رفتاری و هم غیر رفتاری مشغول درمان افراد مبتلاء به چاقی هستند. عمده ی فعالیت این متخصصین در حوزه های رژیم درمانی، دارو درمانی و دستگاه های لاغری می باشد.

بر اساس پروتکل های درمانی در درمان چاقی به شیوه رژیم درمانی شاهد رژیم های گوناگونی هستیم که از این میان می توانیم به موارد زیر اشاره کرد:

1.رژیم غذایی گرسنگی: کالری رژیم غذایی کمتر از 300kcal در روز است. 

2.رژیم غذایی بسیار کم کالری: به طور متوسط رژیم غذایی حاوی حدودا 500kcal در روز  و همراه با بیشتر از 50 گرم پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا می باشد؛معمولا به صورت مایع است.

3.رژیم غذایی کم کالری : کالری رژیم غذایی بین 1200-1800 kcal در روز می باشد.

4.رژیم غذایی با کسر معینی از انرژی : کالری رژیم غذایی به اندازه 500kcal کمتر از نیاز اندازه گیری شده ی روزانه می باشد.

5.رژیم غذایی پر پروتئین: بیش از 40 درصد کالری دریافتی از پروتئین تامین می شود، بنابراین کم کربوهیدرات و کم چربی می باشد.

6. رژیم غذایی کم کربوهیدرات: میزان کربوهیدرات به کمتراز 50 گرم در روز محدود می شود.

7.رژیم غذایی کانادایی: میزان کالری دریافتی در این رژیم بین 800-1000کالری است و گروه نان وغلات در این رژیم غذایی بسیار فقیر است.در اکثر روزها شاید غلات وجود نداشته باشد،در این رژیم خبری از تنوع نیست،مصرف میوه بسیار کم است،این رژیم به رژیم 15 روزه هم معروف است.عوارض جسمی و روحی بالا ،کم خونی و ریزش مو،کمبود ویتامین B ،برهم خوردن عادات ماهیانه در خانم ها،عصبانیت زود هنگام ،پیری پوست از عوارض این رژیم می باشد.

تمامی این نوع رژیم ها باید توسط  متخصص تغذیه و رژیم درمانی تجویز گردد چرا که انتخاب هر کدام از انواع رژیم ها و تجویز مکمل های غذایی در کنار هر کدام از رژیم های ذکر شده تنها نیازمند دانش و تشخیص متخصص تغذیه می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

:شماره مشاور رژیم آنلاین/پشتیبانی

09050331694
09050331694

: آدرس

تهران تجریش ،ولیعصر نبش زعفرانیه ،ساختمان پزشکان زعفرانیه

: ایمیل

rahatbin@gmail.com